Arkitekturstilar - då och nu

01.02.2018

På en kort kulturresa i Spanien ser man hur stor skillnad det är i arkitekturen jämfört med Norden. Sinnlighet, mjuka former, avstämda färger men också djärva kulörer och mönster. Fantasifullt på spanska ler vi åt, men är lite hemmablinda i Norden. Jag tror det som är annorlunda mot hemma oftast känns mer spännande. Det jag fångats av på just denna kulturresa, alldeles i början av detta nya år när man spekulerar i trender, är hur historien bildat olika arkitekturstilar i samma byggnader. Den mest märkvärdiga jag sett på länge kallas "Kalifatstilen" -en salig blandning av romersk, gotisk,bysantinsk,syrisk & persiskt i mönster, färger, material & former. Otroligt att få ihop det- men det ser inte alltid så bra ut heller.Flera anar nog att jag reser runt i Andalusien -mycket riktigt har jag tagit starka intryck av både Alhambras moriska byggnadsstil som inte får innehålla figurativ konst-bara mönster och färger. Intryck nästa dag av en galen kontrast mellan två religioner-islam & kristendom- som präglar moskén i Cordoba förstås. En synnerligen taktlös kejsare på 1500-talet byggde en katedral mitt inuti den gamla moskén, men ångrade sig efteråt-försent! Jag är ändå galet charmad av storslagenheten i arkitekturstil & kulturkrockar!

© 2017 MORE design & concept AB   |  Bondegatan 69, S-116 34 Stockholm, Sweden
Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång